دانلود کتاب مرجع کامل html و xhtml به همراه html5

مرجع آموزش HTML و XHTML همراه با پوشش HTML5

دانلود کتاب مرجع آموزش HTML و XHTML همراه با پوشش HTML5.

…همانند بسیاری از زبان‌های برنامه‌سازی رایج، HTML نیز به نوبه خود از اجزا و قواعد خاص خود در ایجاد صفحات وب تشکیل شده است. در این فصل ابتدا به سراغ بخش‌های تشکیل دهنده عبارت HTML خواهیم رفت و در ادامه با ساختار دستورات اساسی و مفاهیم این زبان همچون تگ، صفت و مقادیر و سپس با ساختار اصلی صفحات اینترنتی و چند عنصر ابتدایی این زبان و نحوه ایجاد اولین صفحه اینترنتی آشنا خواهیم شد.
HTML زبان خلق صفحات وب است. بوسیله آن می‌توان صفحات وبی ساخت که در آن‌ها از عکس‌ها، فیلم‌ها، موزیک‌ها، پاراگراف‌ها، جداول و… استفاده کرد.
HTML مخفف عبارت زیر می‌باشد:
Hyper Text Markup Language
که در ادامه به توضیح هریک از عبارت‌های به کار رفته در آن خواهیم پرداخت:
Language: این عبارت نشان دهنده این است که HTML یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی است. (البته در ادامه خواهیم دید که بهتر است به جای عبارت برنامه‌نویسی از نشانه‌گذاری استفاده کنیم.)
Text: این عبارت نشان می‌دهد که یک برنامه به زبان HTML یک فایل متنی ساده بیشتر نیست. (در واقع مرورگرها این فایل ساده متنی را خوانده و با توجه به دستورات داخل آن، آن را به عناصر مختلف همچون عکس‌ها، پاراگراف‌ها و… تبدیل می‌کنند.)
Hyper: در مقابل Liner قرار دارد. جالب است بدانید زبان‌های برنامه‌نویسی را به دو دسته تقسیم می‌کنند:
– Liner: به زبان‌هایی همچون Delphi, Pascal, C++ و… که باید دستورات به ترتیبی که نوشته شده‌اند و به صورت خط به خط اجرا شوند و تا خطی از برنامه اجرا نشده خط بعدی اجرا نمی‌شود و در واقع الگوی خطی دارند. زبان‌های Liner می‌گویند. وجود خطا در هر خط از برنامه‌هایی که به یکی از زبان‌های Liner نوشته می‌شوند موجب توقف اجرای آن تا صحیح آن خطا خواهد شد.
– Hyper: در مقابل زبان‌هایی هستند که الگوی خطی ندارند و خطا در یک خط از برنامه موجب توقف کل برنامه نمی‌شود. به این زبان‌ها، زبان‌های Hyper گفته می‌شود.
Markup: HTML برخلاف بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی فاقد ساختار (دستور)هایی همچون ساختار شرطی، حلقه، توابع و… است. در عوض این زبان از ساختار ساده‌ای به نام Markup tag یا به اختصار tag (برچسب) تشکیل شده است. در واقع HTML یک نوع دستور بیشتر ندارد و آن‌ها همین tagها هستند.
ساختار Tagها
Tagها از سه قسمت تشکیل می‌شوند:
۱- یک علامت کوچکتر (<)
۲- نام تگ p, br, hr, strong & etc.
۳- یک علامت بزرگتر (>)
<tagname>
تگ‌ها معمولاً به صورت جفتی به کار می‌روند و ساختار جدیدی به نام عنصر (element) را تشکیل می‌دهند. به مثال زیر دقت نمایید:
<tagname>Content</tagname>
همانطور که در مثال بالا می‌بینید یک عنصر از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شود. تگ آغازین، محتوای تگ…

نام کتاب: مرجع آموزش HTML و XHTML همراه با پوشش HTML5

نویسنده: احمد بادپی

تعداد صفحات: ۱۱۹

تاریخ انتشار: ۱۳۹۰ هـ.ش.

دانلود کتاب به صورت فایل PDF:

حجم فایل ۲٫۶MB

دانلود فایل

برای دانلود این کتاب و مطالعه آن در مبایل یا تبلت خود، QR Code بالا را اسکن کنید.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بالا↑